Guy and Cor Gallery

Over Guy van Grinsven-Fotograaf

Ruim vijftig jaar zit fotograaf Guy van Grinsven (1949) in het vak. In zijn omvangrijke archief - naar eigen zeggen meer dan een miljoen foto’s - portretten van de Dalai Lama, de Oranjes, Hollywoodsterren, inheemse volkeren en instortende Twin Towers in New York.

„Het maakt niet uit wie of wat ik fotografeer, ik blijf mezelf én de baas. Ik zeg wat je moet doen. Als ik een foto maak, heb ik ‘m hier (tikkend op zijn hoofd) al klaar. Daarom weet ik bij de eerste of tweede foto die ik maak: dat is ‘m.” Hoe ik dat weet? „Ik fotografeer met twee ogen open. Dat is de crux. Het linkeroog bepaalt het moment, rechts de compositie.”
Guy an Grinsven heeft een onstilbare nieuwsgierigheid naar mensen en al hun eigenaardigheden. Dat zorgt er mede voor dat zijn carrière in de jaren zeventig een snelle vlucht neemt als hij in dienst van het NFP, het Nationaal FotoPersbureau vele nieuwsmomenten vastlegt. Daarbij is de geboren Maastrichtenaar jarenlang ‘hoffotograaf’ van de Oranjes.
Al snel vliegt hij de wereld over om Hollywood- en Europese filmsterren, popidolen en glamourgirls te portretteren in opdracht van glossy magazines en tijdschriften als Paris Match, Panorama en Playboy. Abba, prinses Diana, maar ook een prachtig statie portret van Mary Servaes uit 1999 de Limburgse koningin van het levenslied die trots in haar slaapkamer poseert. „Grotere kitsch bestaat niet. Ik hou daarvan.”

De van oorsprong opgeleid als vliegtuigconstructeur kwam hij begin 70-ger jaren terecht bij vliegtuigfabriek Fokker in Amsterdam. Van Grinsven had de fotografie al jaren als passie en stapte na het behalen van zijn vakdiploma fotografie in 1973 dan ook over in zijn droomvak als professioneel fotograaf.

Stel niets uit tot morgen, als je het vandaag kan doen. ‘Met dat motto leef ik m’ hele leven al”. Daarmee komt het gesprek ook op overleven. Zijn traumatische dagen in New York City in 2001. Van Grinsven is in de stad voor opnames van NIVEAU TV Magazine, een van zijn projecten. Hij heeft zelfs een opname gepland ín de Noord-toren van de Twin Towers, later die ochtend. Totdat het eerste vliegtuig zich in de toren boort. Van Grinsven is als enige Nederlandse cameraman/fotograaf getuige van 9/11. „Ik heb tegelijkertijd gefotografeerd en gefilmd. Hoe? Ik kan het je niet zeggen.”
De aanslag in New York heeft in retrospectief gezien enorme impact op zijn leven. „Ik ben veel meer van het leven gaan genieten. Dat je elk moment moet doen waar je goed in bent en waar je van houdt. Het heeft me ook bewust gemaakt dat ik allereerst zélf gelukkig moet zijn, wil ik anderen gelukkig kunnen maken. Egoïsme is de zuiverste vorm van liefde. Het moet niet ten koste van alles gaan, maar is heel belangrijk.”

Zijn professionele koers verandert ook door de gebeurtenissen in New York. Het glamourleven van de jetset, het ‘platte’ bloot van Playboy en Panorama laat hij langzaam maar zeker varen voor portretten van alledaagse mensen en leven, veelal gefotografeerd vanuit zijn thuishaven Kanne en de omliggende Euregio. Of zoals hij het zelf zegt: „Van plat naakt in Panorama waar bloot de hoofdmoot was tot ontroerend Blootgewoon.” Dat laatste is een portretserie geweest, gepresenteerd door Anita Witzier, in 2010 in opdracht van de KRO waarin gewone mensen met een bijzonder verhaal (zoals voormalige borstkanker-patiënten) naakt poseren.
Iets in Guy ontwapend zijn modellen, stelt ze op hun gemak. Anders krijg je niet zulke beelden. Wat is zijn geheim? „Als je openstaat voor mensen, krijg je veel terug. Ik laat hen in hen waarde en maak hen niet belachelijk.

Zijn camera heeft hij altijd bij zich. En als hij thuis in Kanne is hoort daar ook hond Youri bij. In de ochtenduren wandelt het duo vanuit hun huis de Euregio in. Zijn creatieve uren, noemt hij het. Als er weer een nieuw idee voor een foto opkomt. Nu vaak uitgevoerd een met de drone, zijn nieuwste ‘gereedschap’ op dit moment. Hij zoekt weer de randjes van de mogelijkheden op. Waarom? “Ik ben nieuwsgierig. Gewoon Guy.”

Meer van Guy van Grinsven-Fotograaf